Copyright © Qudwah Hasanah
Design by Dzignine
Assalamualaikum Ahlan Wasahlan , syukran sudi ziarah ke blog ni..maaf atas segala kekhilafan dalam penulisan ana..sesungguhnya segala manfaat dan ilmu itu hanya dari Allah SAW..... Quote | If Allah gives you wealth, let the blessing of Allah be seen on you | Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada manusia lainnya. (Hadith riwayat Bukhary) | .....> Muhammad SAW the QUDWAH HASANAH <...
Sunday 24 February 2013

ILMU FIQH - Sportingnya Islam!


Metodologi dalam memberi fatwa
Syeikh Dr.Yusuf Al-Qardhawi

Betapa sporting agama kita Islam dalam fiqh ni..malah lebih meringankan dan mudah..ni lah bukti Allah sangat sayang kepada hamba-hambanya..


Apabila baginda diberikan dua pilihan, maka baginda memilih PERKARA YANG LEBIH MUDAH.(Ini riwayat sahih daripada Aisyah). 



Syeikh Dr. Yusuf Al-Qardawi

Dalam satu sesi soal jawab, Yusuf al-Qaradhawi ditanya tentang metodologinya dalam memberi fatwa.

Jawab beliau, "Apabila saya mendapati dua buah dalil yang nampak seimbang atau berdekatan dalam perkara agama, di mana salah satunya al-ahwat (sangat berhati-hati), sedangkan yang kedua adalah al-aysar (memberikan kemudahan). Dalam keadaan seperti ini, maka fatwa saya untuk orang-orang awam adalah dengan MEMILIH DALIL yang MUDAH, bukannya AHWAT.

"Apa dalil dan hujah tuan dalam MENGUTAMAKAN dalil AYSAR (mudah) ke atas dalil AHWAT?" tanya orang itu lagi.

Jawab al-Qaradhawi: "Petunjuk dan Sunnah Nabi Muhammad SAW. Apabila baginda diberikan dua pilihan, maka baginda memilih PERKARA YANG LEBIH MUDAH. (Ini riwayat sahih daripada Aisyah). 

Baginda juga memerintahkan para imam masjid untuk membaca SURAH PENDEK, supaya memberi kemudahan kepada para makmum."

"Pada zaman sekarang ini, unsur-unsur dan dalil-dalil yang memberikan kemudahan dan keselesaan mesti LEBIH DIUTAMAKAN daripada pendapat-pendapat yang menimbulkan kesusahan dan memberatkan. Utamakan perkara-perkara yang memberikan khabar gembira daripada perkara-perkara yang menyebabkan orang lari dan menjauhkan agama...."
(Rujukan: Fiqh Keutamaan, al-Qaradhawi).





Credits : Facebook Ustazah Fatimah Syarha 

0 comments:

Post a Comment